Wednesday 4 January 2012

KEUNIKAN SEPANJANG MENAIKI MALACCA RIVER CRUISE

Waktu yang ada diseiringkan dengan melawat Melaka bandaraya bersejarah. Banyak tempat yang aku lawati. Memang tak cukup satu hari. Tapi apa yang aku nak kongsi kat sini ialah keterujaan pertama kali menaiki melaka river cruise ni.
 
Dengan tambang yang sangat berpatutan bagi aku iaitu RM10. Para penumpang akan menaiki bot tersebut selama hampir satu jam. Best woo. Cuba tengok dengan dinding - dinding sepanjang sungai ni, dinding - dinding pada bangunan berkonsepkan belanda ini dilukiskan dengan cerita - cerita sejarah Melaka. Bagi aku ini merupakan idea yang menarik dan kreatif. Bukan sahaja menarik perhatian pengunjung, tapi akan membuatkan belakang - belakang bangunan tersebut nampak lebih indah. Jom aku kongsi serba sedikit gambar






                                                                    
Bukan sahaja lukisan - lukisan pada dinding yang menarik perhatian aku, tapi persekitaran sungai tersebut. Dengan rumah - rumah Melaka yang masih mengekalkan ciri - ciri tradisional, jambatan - jambatan yang diberi nama unik.  Selain tu, terdapat kincir air yang besar yang diperbuat daripada kayu.

Kincir Air

Bot yang bergerak perlahan membolehkan aku meneliti setiap keindahan di sepanjang sungai tersebut. Para penumpang didengarkan dengan rakaman suara yang menerangkan tentang keunikan sepanjang perjalanan kami. Pada sebelah kiri sungai terdapat paya - paya bakau dan juga bangunan berkonsepkan Belanda. Tidak jauh dari situ juga kelihatan bangunan Stadhuys berwarna merah yang tersergam indah.


River Cruise


Pokok Bakau


Photoshoot wedding pun ada

No comments:

Post a Comment